Leta i den här bloggen

lördag 6 mars 2010

Veckan som gått

Hej mina vänner,
Då vi är nyblivna "föräldrar" betyder det minimalt med tid har jag förstått. Tiden går så fort och jag känner varje dag lite ångest över hur mycket jag inte hunnit att göra!
Men här kommer en liten sammanfattning från i söndags då vi hämtade hem våran juvel Jack.

Söndag: hemresa
Resan blev lång mycket lång. Vi hade, pappa och jag, sovit över i min fasters lägenhet på Lidingö och vi körde lite senare än vad vi planerat upp till Uppsala för att hämta hem min lille valp. Ungefär vid 12tiden kom vi fram och allt gick smidigt! Uppfödarna Jeanette& Berit Book informerade oss om valpens ögonsjukdom CRD och lite tips om skötsel. Försäkringspapper skulle fyllas i och allt annat som har med hundägande att göra! Lite smådrygt och svårt då man aldrig fyllt i en försäkringslapp om ägandebyte innan. Vad ska man ha för försäkring och självriskostnad? Tand/liv/sjukvårdförsäkring?
Hur som helst kom vii fram till att göra färdigt det arbetet hemma i lugn och ro.
Resan gick bra hem. Vi tog en omväg till en liten ort 9 mil ovanför Örebro för att hämta hem vårat släp som vi lämnade i fredags då vi lämnade min älskade häst Needy. Där ska hon vara på prov i 2 veckor hos en hoppglad tjej.
Valpen som nu kallas för Jack pep och gnällde lite tyckte jag för att skiljas från mamma och åka i en bil i 11 timmar!

Måndag: Jack hos morfar
Idag var Jack hos morfar (min pappa) för att leka och umgås med hans hund Kitty. Jag hade bara en lektion på morgonen så jag behövde bara lämna honom ett par timmar. Pappa förklarade att allt hade gått bra men att gå ut i tid var nog lite svårare för honom, det tar tid att få in nya rutiner ;-) De hade även varit ute och gått till Hundbiten (underbara hundaffären i stan) för att visa upp trollet.
På kvällen tränade vi kommandot "sitt" för att introducera Jack för min älskade klicker. Han lärde sig fort men jag blev osäker då hans motivation tröt. Han satt i en halv minut sen stack han. Förtvivlad pratade jag med pappa över min oro. Hur bygger jag motivationen hos min blivande stjärna? Efter en lång diskussion förstod jag att motivationen kommer, Jack är trots allt en bebis. Med dessa lugnande orden i huvudet kunde jag pusha mig själv att imorgon är en ny dag.

Tisdag: "Sitt!"
Denna dagen var det Martins och Jacks tur att umgås. Massa bus och lek ute blev det! Vi fortsatte på kvällen att träna kommandot sitt och efter det passet kunde han kommandot utan klicker. Duktig Jacken!

Onsdag: Dålig i magen
Pappa fick vara morfar idag åt lille Jack som var hos honom hela dagen. Bus med Kitty och bajsa inomhus. Jack är dålig i magen efter benen han ätit, vet inte om han är dålig för att magen är ovan eller att han inte tål det. Alltså ska man sluta helt eller kan man ge försiktigt?
Denna morgon och kvälls träningspass blev en kort repetion av sitt utan klicker och han sätter den direkt! Han har en bra och stadig ögonkontakt som jag älskar.
Vi provar även på kommandot stå på morgonen och kvällen men det är svårare. Han reser sig från sitt och går fram mot min utsträckta hand men steget efter att få han och stå still blir tufft.

Torsdag: Nu börjar vi klicka!
Mitt hjärta smälter! Jack är en helt ny hund idag och jag känner att jag har lyckats. Min innan nonchalanta hund som mitt i träningspassen vände på klacken och gick är nu pepp! Han hoppar, sätter sig och skäller- allt för att lyckas!
Dagens nya kommando kommer från de gångerna han är för het och ur fokus. "Hopp". Vi tränar in kommandot med hjälp av en targetstick och bara en timme efter första passet sätter han kommandot från sitt.
Alltså första kommandot sitt- Han sätter sig direkt
Andra kommandot hopp- Han hoppar glatt direkt!

Fredag: Barnproblem
Vi fortsätter med hopp & sitt. Vi hälsade också på hos min kusin Marika och hennes små barn. Har svårigheter med barnen då Jack gärna leker med tänderna och skrämmer barnen eller i allafall blir de sura. Försöker få dem att leka med leksaker när han kommer så han får koncetrationen på annat.

Lördag: nap in a tree
Lördagsmorgonen vaknade vi upp hos kusinen och barnen. Nu kunde barnen sitta på golvet och säga ”Jack” för att sedan ge honom en godis. Detta funkade bra och det känndes som att Jack tyckte om denna kommunikationen istället för skrikande barn.
På eftermiddagen gick jag och Martin tillsammans med Jack i hans ”doggybag” som inte var uppskattad. Skittråkigt! Tyckte han och ville bara ner hela tiden så på hemvägen fick han gå i 5 min och när jag tillslut la honom (tvingade ner honom) i den otäcka doggybagen somnade han! Så när vi var hemma ville vi inte väcka Jacken så vi hängde väskan i ett av våra äppelträd, helt ostört kunde han sova vidare! ;-) Han sov i en hel timme! Härligt tyckte jag som satt i våran utesoffa med strålande sol som värmde ansiktet. Jack hade också en stark sol på sig och han var alldles varm innanför.
Idag påbörjade vi även ”ligg”. Har grubblat vilket som är det enklaste sättet för honom att förstå kommandot. Min lösning: Jag klickar honom när han nosduttar min handflata. Jag provar olika höjder och tillslut kan jag lägga handen på golvet och han försöker luta sig ner mot handen och jag klickar. Ju längre tiden gick blev han för lat för att böja sig ner och kastade sig istället ner på golvet med nosen i handen. Duktig Jack!
Tror ni jag är nöjd med våran vecka so far? :-)





2 kommentarer:

  1. Fina bilder :) Jättefin bild på dig, du borde bli modell! Härligt att läsa om eran vecka.

    SvaraRadera
  2. Åh vad fin han är lille Jack!!! Och visst är det kul med klicker :) Vill du ha lite träningstips där man kan använda klicker så gå in på www.klickerklok.se Det är en jättebra och rolig sida om hundträning.

    SvaraRadera